fredag 5 april 2013

Regler version 1.0


GubbPorr - a Sinkadus Game!

Förberedelser:

Lägg ut planen och GM-planen.
Blanda korten och lägg dom i en hög bredvid GM-planen med GM-korten uppåt.

Fullast delar ut Gubb Sheets. Se till att ha blyertspenna för nu ska din Gubbe* skapas.
Slå tre (3) T6 för varje egenskap. Slår du 11 eller högre får man Bonus.
Bonus: 11-16 = +1, 17-18 = +2
Räckvidd: 2D6
Strid: Styrka + Smidighet dividerat med fem (STY+SMI/5)
Defense: INT+CHA/5
Skada: 1D2+bonus
HP:10
Placera din Gubbe på valfri Röd, Grön, Blå eller Orange hexagon på spelbrädet.

*Ibland kallas Gubbar för Karaktärer men det är alltså samma sak.

GM-planen

GM-planen består av 20 stycken platser för GM-kort. GM-storyn täcker tre (3) stycken GM-kort och börjar längst ned, dvs 1,2 och 3 täcks. När spelet börjar är det tomt i dessa platser fylls snabbt på.
GM-storyn har alltså tre stycken kort som påverkar spelet, dessa tre kort är då  Aktiva GM-kort.
Eftersom GM-korten läggs på valfri plats  kan GM-storyn ha tomma platser.
Obs - Innan första turnen/rundan på spelet kan börja ska alla spelare lägga ut X GM-kort framför sig, fullt synliga.
Antalet (X) är lika med så att det sammanlagda antalet GM-kort är 20. Dvs är det 4 spelare så drar dessa var sitt kort i tur och ordning tills alla har fem kort vardera.

Spelkort

Dessa kort har du på handen. Med korten kan du boosta Gubbar eller lägga ut NPC:er och en hel del annat Gubbporraktigt.
Eftersom speltillverkaren inte är vid sina sinnens fulla bruk är kortens text helt inkonsekventa. Allt som oftast går det att lista ut om kortet är "instant" eller "permanent". Skulle tveksamheter uppstå - läs "The Uber Rule" nedan.

Turns eller Rundor (kärt barn har många namn)

Spelaren som valde (fullast?) Gubbe först börjar förstås. 

1) Dra tre (3) kort ur högen.
2) Spelaren MÅSTE slå (1D20) och flytta sin gubbe (om den inte är på Svart plupp). Man behöver inte nyttja alla steg.
3) Nu kan spelaren utföra en av följande:
a) Spela ut Spelkort och/eller attackera motspelare.
b) Snacka med en NPC (lila pluppar)
4) Finns det lediga platser i GM-planen (plats 1 - 20) -  måste ett GM-kort placeras på valfri plats i GM-planen..
5) Burn - har du fler än 5 spelkort på handen måste du lägga ett till slänghögen.
6) Näste man till rakning, som så alltså utför samma som den fullaste spelaren.
7) När alla spelat färdigt sina rundor så skall GM-storyn (3 GM-kort) flyttas ett steg uppåt (ja, det kan finnas tomma platser).

Slänghögen

Om spelkorten tar slut, blanda slänghögen lite slarvigt och, "Viola!", så finns det nya kort att dra.

Spelplanen

Fyra zoner i var sin färg. Händelsekort eller GM-kort som endast påverkar en viss plan har den färgen på sitt kort. 
Stigar, vägar och sådant som Gubbarna placeras på är utmärkta med färgade Hexagoner, eller som vi säger i Sverige - pluppar.
Plupparnas färg betyder:
Röd (eller rosa) - Alvriket. Varmt, fuktigt och en lätt erotisk doft lockar Gubbarna och visst kommer dom..
Blå - Om du gillar snötäckta bergstoppar och dvärgar med flätor i skägget. Ja, då har du kommit rätt.
Grön - Kullar, grönt gräs och en jävla massa halflings. Så är det bara.
Orange - I staden finns kulörta lyktor, lönnmördare, korvstånd och precis allt du kan önska dig. 
Lila - NPC-platser. 
Svart - The Dark Path. När du landar här är din runda slut. Men du är också i en frizon och blir inte påverkad av GM-kort, spel-kort eller någonting förutom att du får -1 i HP varje runda du står på en svart. Du kan förlytta dig till nästa svarta eller slå som vanligt och gå ut på färgade plupparna.
Vit - "Drakporten". Påverkas av Röd, Grön, Blå och Orange GM-kort och Spelkort. Du får ej attackera andra Gubbs. 
Är Drakporten öppen så får du smyga in och försöka sno åt dig av Drakens skatt.
Slå SMI mot Drakens 1D20+12.
Om du lyckas, får du +1D6 i HP och 3D6 guld.
Om du misslyckas vaknar Draken och kör igång grillen. 
Skada: -1D6+2 HP.

Är Drakporten stängd får du loota ibland skeletten och se om du hittar något: 
Slå INT mot Skelettens 1D20.
Om du lyckas, får du +1D6 i HP.
Om du misslyckas så snubblar du och får ett smalben rätt upp i..
Skada: -1 HP.



Strid

För att attackera en annan Gubbe (kalls här med för Fi-Gubbe) så måste den finnas inom din räckvidd. Du räknar helt enkelt plupparna.
Om Fi-Gubben du vill attackera står på en plupp med annan färg än den som du står på så räknas varje sådan plupp som två.
FiGubben slår Defense (1D20+def)
Du slår Strid (1d20+strid)
Högst vinner.
Vinner Fi-Gubbe så missar du.
Vinner du så får du slå vilken skada som Fi-Gubben får (1D2+STY-bonus)
Fi-Gubben minskar sin HP med skadan.
(och för alla regelbögar; nej, det är ingen skillnad på vad för sorts typ av attack det är! Strid och Defense är det som gäller).

Att Slå mot en egenskap eller dylikt

Ibland ska ska man använda en egenskap för att lyckas/misslyckas. Då slår man mot ett antingen fast värde eller ett slumpat värde.
Exempelvis * INT(7+1D20) innebär att Gubben slår 1D20 plus sin INT mot FiGubbens 1D20 och där man lägger på 7 till tärningsslaget.
Äh, du fattar...
*resrevation för att olika skrivningar då speltillverkaren sällan var (är?) nykter.

Hit Points (HP)

Om Gubbens HP når noll (0) eller lägre så dör Gubben och spelaren måste gå och dricka alkoholhaltig dryck.

GULD

3G = 1HP och 1HP = 1G - går att växla in under sin tur eller när det är behov. OBS! Om du inte har tillräckligt med Guld så måste du växla in HP till Guld.

Hur vinner man då?!

1) alla andra gubbar är döda och bara din gubbe står ensam kvar. Grattis (men alla dina öl är nog slut)!
2) När GM-storyn nått sista GM-kortet så avslutas spelet och varje Gubbe räknar GP.
Lägg ihop följande:
- Varje egenskapsbonus.
- Din högsta egenskap.
- Din lägsta egenskap.
- Tre guld = 1 GP.
- Spelkort, varje utlagt spelkort ger plus ett (+1) GP. Finns siffra uppe till höger på kortet plussas den på till GP.
- Varje NPC på handen ger minus ett (-1) GP styck.....

- : The Uber Rule : -

Ha kul!
Om en händelse uppstår som det finns olika regeltolkningar eller absolut inte täcks in av dessa regler så finns det två alternativ:
1) Ni kommer överens om vad som gäller (HA! Lycka till!)
2) Singla slant om vems regel som gäller.

Special-kort


GM prövar nya midre lyckade grepp...
"Toy Soldier Invasion"
Slå 1d6
1-2 = Rosa
3-4 = blå
5-6 = grön
Soldaterna delas upp på alla karaktärer i zonen.
Därefter attackerar de Gubbsen och delar ut skada enligt:
Antal soldater = skada
1-2 = 1
3-4 = 2
5+ = 3

Därefter har varje Gubbe chans att eliminera dem.
Toy Soldier Def: +7 (1d20+7)
Om Gubben slår högst så elimineras samtliga soldater (som attackerade gubben i fråga).
Slår Gubben för lågt så attackerar soldaterna igen nästa runda..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar